(Osoite lisätiedoissa) on olemassa oleva liikunta ja aktiviteettipaikkojen varaussivusto (MVP-versio), jossa käyttäjät voivat etsiä ja varata erilaisia liikunta- ja aktiviteettipaikkoja. Tällä hetkellä ajanvaraus toteutuu yritysten omien sivujen kautta jo olemassa olevalla ajanvarauspalvelulla. Seuraava vaihe on toteuttaa koko verkkosivu + mobiilisovellus (iOS & Android) sekä kehittää uusi ajanvarausjärjestelmä, jonka yritykset voivat integroida osaksi omia palveluitaan. Lopputuote muistuttaa mm. Timma-palvelua, jossa käyttäjä voi hakea, vertailla ja varata palveluita monipuolisilla hakukriteereillä. Lisäksi yrityksillä on omat hallintapaneelinsa, joiden kautta ne voivat ylläpitää ja muokata palveluitaan ja saatavuuttaan.
1. Tavoitteet ja keskeiset toiminnot
1.1. Käyttäjälle näkyvät toiminnot (web ja mobiili)
Monipuolinen hakutoiminto
Palveluiden, sijainnin ja saatavuuden perusteella (esim. "padel", "tennis", "kuntosali")
Hakutulosten lajittelu: Halvin, lähin, paras arvioitu, seuraava vapaa aika
Palveluiden selailu kartalla ja listana
Karttanäkymä, jossa hinnat ja vapaat ajat näkyvät palvelupisteittäin (kuten Timma-esimerkkikuvassa)
Klikkaus kartasta avaa yrityksen tiedot ja varauskalenterin
Yksittäisen yrityksen/profiilin sivu
Palvelut, hinnat, kuvat, arvostelut, sijainti, aukioloajat, varauskalenteri
Ajanvarausjärjestelmä
Varaus onnistuu sekä ilman kirjautumista että kirjautuneena käyttäjänä
Mahdollisuus peruuttaa/muuttaa varausta
Vahvistus- ja muistutusviestit (sähköposti & sms)
Käyttäjien arvostelut ja palaute
Mahdollisuus antaa pisteitä (tähtiarviot) ja kirjallisia arvioita
1.2. Yrityksen hallintapaneeli (web + mobiili)
Rekisteröityminen ja kirjautuminen yritykselle
Mahdollisuus luoda yritystili ja hallita omia palveluita
Yrityksen tietojen ja palveluiden muokkaus
Palveluvalikoiman ja hintojen ylläpito
Saatavuuskalenterin hallinta (esim. aukioloajat, poikkeusajat, ruuhkatunnit)
Kuvien ja muun sisällön hallinta
Ajanvarausten hallinta
Tulevat ja menneet varaukset, asiakkaiden tiedot
Varausten muokkaus, peruutus ja vahvistus
Arvostelujen ja palautteiden tarkastelu
Mahdollisuus vastata asiakasarvioihin
1.3. Ylläpidon näkymä
Käyttäjien ja yritysten hallinta
Sisällön ja ilmoitusten moderointi
Analytiikka (esim. suosituimmat palvelut, käyttöasteet, liikevaihto)
1.4. Integraatiot
Yrityksen omat järjestelmät
Avoin rajapinta (API), jolla voidaan synkronoida saatavuuksia muiden varausjärjestelmien kanssa (esim. Google Calendar, Microsoft Outlook, mahdolliset yritysten sisäiset varausjärjestelmät)
Maksupalvelu
Online-maksut (verkkopankki, kortti, MobilePay tms.)
Paikkatieto ja karttapalvelu (esim. Google Maps, OpenStreetMap)
Viestintäpalvelut (email/sms integraatiot)
2. Teknologiset vaatimukset
Responsiivinen verkkosivusto
Mobiilisovellus (iOS ja Android), natiivisti tai monialustaratkaisulla (esim. React Native/Flutter)
Tietoturva:
GDPR-yhteensopivuus
Vahva tunnistautuminen yrityskäyttäjille
Tietoliikenteen salaus (SSL)
Rajapinnat:
REST API/GraphQL avoimille integraatioille
Dokumentaatio:
Selkeä kehittäjä- ja käyttäjädokumentaatio
API-dokumentaatio
3. Käyttöliittymävaatimukset
Moderni, selkeä ja helppokäyttöinen käyttöliittymä
Esteettömyysvaatimusten huomiointi
Hakutulosten suodatus ja järjestely (sorttaus):
Halvin, lähin, paras arvioitu, seuraava vapaa aika
Karttanäkymä, jossa hintatiedot näkyvät palvelupisteittäin
Monikielisyys (suomi, englanti, mahdollisuus laajentaa kielivalikoimaa)
4. Ylläpito ja tuki
Jatkuva tekninen tuki ja mahdollisuus jatkokehitykseen
Ylläpitosopimus, johon sisältyy bugikorjaukset, tietoturvapäivitykset ja käytettävyystuki
5. Toimitusaikataulu ja vaiheistus
Vaihe 1: Määrittely ja prototyyppi (UI/UX-suunnittelu, prototyypit)
Vaihe 2: Kehitys ja testaus (web + mobiili, integraatiot)
Vaihe 3: Pilotointi ja lanseeraus
Vaihe 4: Ylläpito ja jatkokehitys
Tarjouksessa tulee esittää selkeä aikataulu ja mahdolliset osatoimitukset.
6. Hintaerittely
Tarjouksen tulee sisältää erittely seuraavista:
Mobiilisovelluksen kehityksen kustannukset (iOS & Android)
Verkkosivuston parannukset ja ajanvarausjärjestelmän kehitys
Yrityshakemisto, kartta, hakutoiminnot, arvostelut, hallintapaneelit
Integraatiot (maksut, kalenterit, rajapinnat, viestintä)
Ylläpito- ja tukipalvelut (eritelty kuukausittainen hinta)
Lisätyöt/hinnoittelu jatkokehitykselle
Kaikki ohjelmistolisenssit ja kolmannen osapuolen maksut tulee eritellä erikseen
Maksuerät toimitusvaiheittain
7. Esimerkkipalvelu: Timma.fi
Timma on suomalainen varauspalvelu, jonka kautta käyttäjät voivat etsiä, vertailla ja varata esimerkiksi kampaamo- ja kauneushoitopalveluita.
Timman käyttäjä voi selata palveluita kartalla tai listana, verrata hintoja, lukea arvosteluja ja varata palvelun suoraan netissä. Palveluntarjoajilla (yritykset) on oma hallintapaneeli, josta ne voivat muokata tietojaan, palveluitaan ja vapaita aikojaan. Palvelussa haluamme toteuttaa vastaavan logiikan urheilu- ja hyvinvointipalveluille – palvelut, aikojen saatavuus ja hinnat näkyvät kartalla ja listassa, ja yritykset voivat ylläpitää omia tietojaan reaaliaikaisesti.
8. Tarjouksen liitteet ja referenssit
Tarjoajan yritystiedot ja mahdolliset referenssiprojektit
Lyhyt kuvaus kehitysprosessista ja käytetyistä teknologioista
Yhteyshenkilön tiedot
Ehdotus yhteistyömallista (esim. sprinttityöskentely, viikkopalaverit)
NDA-ehdotus, jos tarvitaan